Oivaltaminen on jokseenkin yhtä ihanaa kuin hyvä seksi.
Oppiminen on seuraavaksi ihaninta. Harrastamisen palkitsevuus syntyy
oppimisesta, kun haluan kehittyä, tulla nopeammaksi, notkeammaksi, taitavammaksi,
sivistyneemmäksi. Kun harrastuksessa kehittyminen pysähtyy, siitä tulee
puuduttavaa rutiinia ja on saatava uusia tavoitteita tai vaihdettava
harrastusta. Haluamme siis vapaaehtoisesti oppia koko ajan lisää.
Olen aina perustellut ihmisen luontaista oppimisen himoa
pienen lapsen ponnistuksilla oppia kävelemään. Kukaan ei häntä käske,
rohkaistaan ja houkutellaan kyllä mutta ei pakoteta. Ihan itsekseen ja
omaehtoisesti pikkuinen yrittää ja kaatuu, lukemattomat kerrat, silti
luovuttamatta. En ole nimittäin kuullut
kerrottavan yhdestäkään terveestä lapsesta, joka olisi päättänyt yrityksiin
kyllästyneenä luovuttaa kävelemisestä: ”Nää, tää on liian työlästä. Pysytään
rattaissa yläkouluun asti.”
Miksi sitten oppiminen koulussa onkin tylsää? Mikä vika on
järjestelmässä, joka kuihduttaa lapsen luontaisen himon oppia uutta? Vaikea
uskoa, että kyse olisi ainoastaan periaatteellisesta vastustuksesta
instituutiota kohtaan eli se, että joku ylhäältä kehottaa oppimaan. Oppiihan
pikkulapsikin perheinstituutiossa. Jotenkin koulu onnistuu irrottamaan
oppimisen yhteydestään niin, että se ei tuota enää palkintoa itsessään.
Koululainen ei näe tarvetta määrätyn asian oppimiselle tai sitä tarjotaan
väärään aikaan.
Veljenpoikani ei jaksanut alakoululaisena oikein lukea, se
oli vastenmielistä ja hyvin hankalaa. Lukemaan kehotettiin ja pakotettiinkin.
Vähän jo pelkäsimme, onko hänellä pahakin lukihäiriö. Sitten hän kerran
itsekseen asensi tietokoneensa ja sen ohjelmistot monimutkaisia englanninkielisiä kirjallisia ohjeita seuraten, kun
äiti ei siihen ehtinyt. (Hän on Britanniassa vietetyn varhaislapsuuden jäljiltä kaksikielinen, vaikka vanhemmat ovatkin suomenkielisiä.) Hän keskittyi ja pani operaatioon monta illan tuntia,
koska hänellä oli päämäärä oppimiselleen: päästä pelaamaan.
Oppija on saava osapuoli, ei nöyrtyvä. Olen oppinut paljon
lapsiltani ja heidän puolisoiltaan. He tietävät maailmasta uusista
näkökulmista, heidän arvonsa ovat kirkkaita ja haastavat laiskistuneen
keski-ikäisen. Olen myös oppinut usein opiskelijoiltani, itsetuntoni ei kärsi
siitä, että myönnän olevani tietämättömämpi osapuoli. Tiedän mitä osaan ja
missä minun pitää vielä oppia lisää. Haluan olla oppivainen kuolemaani asti,
niin että en koskaan laiskistu päättämään olevani valmis. Oppiminen on liikettä
ja kun virtaus loppuu, elämä pysähtyy.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti