Olen
kirjoittanut pyytämättä tulevista onnen hetkistä, jotka kohtaan usein
luonnossa. Ihmisten rakentamat elämykset vaativat usein taas vaivaa ja
väsymystäkin. Niitä mennään erikseen hankkimaan ja melkein aina ne maksavat.
![]() |
Tukholma oli meille lempeä ja hyväntuulinen, ihastuin kaupunkiin yhä syvemmin. Olen oikeastaan hiukan kateellinen ruotsalaisuudesta. He tekevät kaiken niin hyvin. |
Matkoilla
yritämme aina löytää valokuvamuseon tai näyttelyn. Vaikka kuvat itsessään eivät
puhuttelisi visuaalisuudellaan, niiden kytkös todellisuuteen herättää aina
ajatuksia ja tunteita. Joskus jossakin on aina ollut kuvan ottamisen, ajan pysäytyksen,
kuolemattomuuden hetki. Olemme käyneet katsomassa maailmalla kuuluisien
kuvaajien kokoelmia tai tuntemattomia järkyttäviä sotakuvia, journalismin
voittajia, muotia, klassikoita, muotokuvia ja huumoria. Valokuvat eivät petä.
Matkustimme
Tukholmaan käydäksemme taas kerran Fotografiskassa, koska siellä on viimeistä
viikkoa Henri Cartier-Bressonin valokuvanäyttely. Pitäähän klassikot nähdä omin
silmin. Museon alakerrassa tutustuimme Ruud van Empelin maagisiin valokuviin ”Pictures don´t lie” –näyttelyssä. Ne
lumosivat meidät heti. Van Empel rakentaa kuvansa Photoshopilla palasista, luo
ihmisiä, joita ei ole olemassa. Hän kasvattaa lehdistä viidakkoja, liittää
silmiä, suita, poskia, käsiä, hiuksia, vaatteita ja asusteita tummaihoisiksi
lapsiksi pyhäpuvuissaan tai koululuokan muotokuviksi. Hän kuvaa esineen ja
yksityiskohdan kerrallaan ja rakentaa niistä tismalleen haluamansa
kokonaisuuden. Valokuvat ovat samalla kertaa hyvin kauniita, kitchinihania,
niiden lapset ovat täydellisen suloisia ja viidakon värit hehkuvia. Samalla niissä
on myös jotakin kammottavaa, pelottavaa ja vierasta. Ruud van Empelistä kertova
dokumentti oli innostava. Valokuvan todellisuus on myös Photoshopin
jumalallista hallintaa.
Lähdin
matkaan ilman järjestelmäkameraa, välinettä, jonka kautta koen ympäristöä.
Napsimatta en sentään voinut olla, puhelimella tallensin joitakin hetkiä. Oli
oikeastaan rentouttavaa olla ajattelematta kaupunkia kuvina, metsästämättä. Katseeni
oli toisenlainen, kuten jokainen valokuvausta harrastava ymmärtää. Ja
tallensinhan sentään Abba-museosta muutaman muiston vitriinien vaateparsista
omaan albumiin todisteeksi kulttuurihistorian henkilökohtaisesta kokemisesta.
Niitä en voi luvatta julkaista, joten käykää itse katsomassa tolppakengät ja
liehuvat lahkeet. Ne ovat söpöjä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti