
Elokuvafestivaalin
katselukokemus on erityinen. Istutaan uuvuttavan monta näytöstä peräkkäin.
Upotaan tunnelmasta, tiedosta ja tunteesta toiseen varoittamatta. Tiedostetaan
elokuvan ja todellisen elämän yhteys, kun dokkarin päähenkilöt ovat samassa
katselutilassa ja kuulevat reaktioni. Ollaan kriitikoita, annetaan pisteitä,
suhtaudutaan älyllisesti. Syödään ja juodaan epäterveellisesti, valvotaan ja
mennään ylitilaan.

Minä
opin esimerkiksi, että Suomessa nuoresta ikäluokasta käsittämättömät 5% on
syrjäytyneitä (50.000 ihmistä). Tämä oli tiedollista. Minä ymmärsin sen saman
eläytymällä 24-vuotiaan hauraan ja kauniin Katjan eläkeläisen arkeen, jota
Iiris Härmä oli hienosti tallentanut dokumenttielokuvassaan Hiljaisen talven lapsi. Katja on liian
rikki ottaakseen paikkansa tässä yhteiskunnassa. Eikä se ole Katjan vika eikä
valinta. Minä näin ja koin sen.
Me myös
nauroimme, sekä elokuville että niiden tarkoittamissa kohdissa. Kun tarpeeksi
väsyneenä kuuntelee täysin käsittämättömän juonenkuljetuksen kesken (Le Proprietaire) toista minuuttia
kiinankielistä saarnaa tuntemattoman maan jumalanpalveluksessa, joka ei liity
tarinaan tai yhtään mihinkään mitenkään, pääsee hysteerisen hilpeyden tilaan.
Festivaaleilla nyt vaan kerta kaikkiaan on myös koettava mustavalkoinen
ranskalainen taidekouluelokuva ehdottoman ylipitkin leikkauksin. Nauru on myös lämmintä ja ymmärtävää, kuten
Mika Ronkaisen upeassa Laulu koti-ikävästä -dokumenttielokuvassa. Oikeat ihmiset, vieläpä näytöksessä
läsnä, paljastavat itsensä. Kun se rytmitetään oikein, aidon elämän iskut
osuvat kuin komedian repliikit ja katsoja nauraa, vaikka on hetki sitten
herkistynyt kyyneliin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti